(Ne)laisvė kelionėms, arba kodėl Europos centre neišduodami tarptautiniai vairuotojo pažymėjimai

Turistai be tarptautinio vairuotojo pažymėjimo Indonezijoje yra policijos grobis, G. Simanauskaitės nuotr.

Turistai be tarptautinio vairuotojo pažymėjimo Indonezijoje yra policijos grobis, G. Simanauskaitės nuotr.

Kai jau susipakavome daiktus kelionei į Aziją, perskaitėme, kad Indonezijoje pripažįstami tik tarptautiniai vairuotojo pažymėjimai arba vietos leidimai vairuoti. Pradėjus ieškoti galų, „Regitra“ pasakė, jog tokie pažymėjimai Lietuvoje neišduodami, taigi kyla klausimas – kaip Europos centru besididžiuojanti valstybė šių tarptautinių vairuotojų pažymėjimų neturi.

Valstybinės įmonės „Regitra“ vyriausiasis specialistas Algimantas Tarabilda maloniai man paaiškino (ir tai yra labai džiugus viešojo sektoriaus pavyzdys) daugybę dalykų. Pirmiausia, pirmoji konvencija, kuri apibrėžia, kokie dokumentai turėtų suteikti teisę vairuoti keliaujantiems žmonėms, buvo pradėta kurti 1909 metais, tačiau Pirmasis pasaulinis karas, tokius svarstymus atidėjo ramesniems laikams.

Antrasis tarptautinis dokumentas, numatantis kelio ženklų ir tarptautinio vairuotojo pažymėjimo standartą, 1926 metais buvo priimtas Paryžiuje. Šią konvenciją Lietuva ratifikavo 1930 m. spalio 20 dieną, nors teisiškai ji nėra plačiai naudojama šiandieniniame pasaulyje.

Daug svarbesni yra kiti dokumentai: Kelių eismo konvencija, sudaryta Ženevoje 1949 m. rugsėjo 19 d. ir Kelių eismo konvencija, sudaryta Vienoje 1968 m. lapkričio 8 d., prie pastarosios Lietuva prisijungė 1991 m. lapkričio 20 d.

Jungtinių Tautų Organizacijos Ekonomikos komisijos Europai duomenimis, Ženevos konvencija galioja 96 valstybėse, o Vienos konvencija – 73 valstybėse.

„Lietuvoje galėtų būti išduodami dviejų pavyzdžių tarptautiniai vairuotojo pažymėjimai: pagal Paryžiaus konvencijos arba pagal Vienos konvencijos reikalavimus. Tačiau tai neišspręstų Lietuvos vairuotojų problemų ne Europos ekonominės erdvės valstybėse, kurios prisijungusios tik prie Ženevos konvencijos. Šiuo metu Lietuvoje išduodami tik nacionaliniai vairuotojo pažymėjimai, t.y. Europos Sąjungos modelio vairuotojo pažymėjimai (kredito kortelės formos). Šio vairuotojo pažymėjimo pakanka vairuojant ir tose valstybėse, kurios prisijungusios prie Vienos konvencijos“, – paaiškino A. Tarabilda.

Kadangi Indonezija nėra prisijungusi prie Vienos konvencijos, o ratifikavusi Ženevos konvenciją, todėl ten Europos Sąjungos vairuotojo pažymėjimai negalioja. Pasak „Regitros“ vyriausiojo specialisto, Lietuvoje buvo svarstymų prisijungti prie Ženevos konvencijos, buvo sukurtas šio dokumento priėmimo projektas, tačiau jis nebuvo įgyvendintas, o Europos Sąjungos šalims pradėjus vienyti savo vairuotojų pažymėjimų sistemą, siekiant, jog jos išduodami vieningi vairuotojo pažymėjimai taptų pripažįstami visame pasaulyje, tarptautinio vairuotojo pažymėjimo kūrimo galimybės buvo visai atsisakyta.

Kas yra tarptautinis vairuotojo pažymėjimas?

Kinijoje žmonės skatinami rinktis dviračius vietoj motorolerių ar automobilių, Giedrės Simanauskaitės nuotr.

Kinijoje žmonės skatinami rinktis dviračius vietoj motorolerių ar automobilių, Giedrės Simanauskaitės nuotr.

„Tarptautinis vairuotojo pažymėjimas yra neišvaizdi pilka knygelė, kurioje yra informacijos vertimas į aštuonias labiausiai paplitusias pasaulio kalbas. Jis jokiu būdu negali atstoti nacionalinio pažymėjimo, pavyzdžiui, praradus nacionalinį vairuotojo pažymėjimą, automatiškai prarandamas ir tarptautinis. Taigi, šis dokumentas galioja drauge su nacionaliniu vairuotojo pažymėjimu. Tokio dokumento maksimalus galiojimo laikas yra treji metai“, – akcentavo A. Tarabilda.

Vairuotojai turėtų žinoti, jog šalims prisijungus prie skirtingų konvencijų, tarptautinio vairuotojo pažymėjimo galiojimas yra skirtingai ribojamas. „Tarkime, Šiaurės Amerikoje su nacionaliniu vairuotojo pažymėjimu ir jo turinio vertimą atspindinčiu tarptautiniu vairuotojo pažymėjimu keliaudamas gali naudotis tol, kol galioja viza. Pasibaigus terminui, baigiasi ir tarptautinio vairuotojo pažymėjimo galiojimo laikas. Taip pat dokumentas nebegalioja, jei žmogus tampa nuolatiniu JAV ar Kanados gyventoju – tada būtina laikyti egzaminus ir gauti vietinį vairuotojo pažymėjimą. Analogiška tvarka galioja Australijoje, Pietų Korėjoje ir daugelyje kitų šalių“, – pasakojo „Regitros“ atstovas.

Tai laisvė ar nelaisvė kelionėms?

Prieš kelionę, svarbu būtų pasidomėti, kokia tvarka taikoma užsienio valstybėse, prie kokių konvencijų šalys, kuriose lankysitės yra prisijungusios, ir ar yra pripažįstamas Europos Sąjungos vairuotojo pažymėjimas. Dar verta permesti akimis keliautojų forumus, nes jūs, matyt, nebūsite pirmasis, kuriam kyla su vairuotojo pažymėjimu susiję klausimai. Tuose forumuose bus pateikti ir žmonių patikrinti sprendimai.

A. Tarabilda atkreipia dėmesį, jog reikėtų nepapulti į nenaudėlių pinkles, kurie siūlosi Lietuvoje išduoti tarptautinius vairuotojo pažymėjimus. Jo teigimu, tokie dokumentai yra netikri, ir pabrėžia, kad Lietuvoje išduodami tik standartiniai ES vairuotojo pažymėjimai.

Giedrė Simanauskaitė

Norite šį tekstą publikuoti savo interneto svetainėje ar tinklaraštyje? Turite pastebėjimų šia tema ar norite pareikšti savo nuomonę? Rašykite mums elektroniniu adresu euroblogas.geras @ gmail.com. Komentarus siųskite lietuviškais rašmenimis, prisegtus kaip „Word“ ar pan. dokumentą.

4 Responses to “(Ne)laisvė kelionėms, arba kodėl Europos centre neišduodami tarptautiniai vairuotojo pažymėjimai”

    • Vladimiras

      Aciu vaikinai,Jus TIKRI SAUNUOLIAI!!! Labai ieskojom kaip gauti tarptautini vairuotojo pazymejima, nes planuojame I JAV IR EMIRATUS.ACIU LABAI LABAI.Sekmes JUMS visur ir Lai lydi Jus ANGELAS SARGAS.

      Patinka

      Atsakyti

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s

Galite naudoti bazinį HTML kodą. Jūsų el. pašto adresas nebus viešinamas.

Prenumeruokite šios diskusijos žinutes, naudodamiesi RSS

%d bloggers like this: