Neskaitykite, nes čia nėra TO, privalumai nesprūsta iš bikinių ir niekas nesprogdina bombų

Agnė Žiliskienė (Olgos Posaškovos nuotr.)
To dar nematėte! Sunku tuo patikėti, bet kelių įžymybių, tarp jų – ir Kunigundos Kalėdaitės, bikiniai kai ką atskleidė. Liksite nustebę, kam jos tarė „ne“ ir kokia seksualumo bomba buvo susprogdinta, – visų žvilgsniai tiesiog smigo į TAI. Maždaug taip tuoj atrodys žinutės Lietuvos naujienų portaluose, besivaržančiuose, kuris sugalvos įmantresnę antraštę, labiau patrauks skaitytojų dėmesį ir privers juos atsidaryti tekstą, nuotrauką ar vaizdo įrašą.
Smalsu, kas ten ką pamatė? Pasiduodi pagundai ir… portalui – dar vienas „klikas“, o tau – abejotinos vertės informacija, nes nei kas sprogo, nei pamatei, ko nematęs (geriausiu atveju – apnuogintą kokios divos krūtinę, bet ir tą pačią uždangstytą taškeliais bei širdelėmis). Ar rašinius, pasakojančius apie makiažą, esamus ir nesamus apatinius drabužius, pakeistą plaukų spalvą, šukuoseną, „batus žudikus“ ir tai, ko dar niekas nematė, kas visus priblokš ar kuo tikrai nepatikėsime, galima vadinti žurnalistika?
Į kovą su antraštėmis dėl „klikų“
Šią vasarą „Facebook“ paskelbė blokuosiantis vien „klikams” rinkti sugalvotas antraštes. Kompanija pareiškė socialinio tinklo naujienų sraute norinti skelbti kiekvienam vartotojui svarbias ir įdomias naujienas, atitinkančias jo interesus. Žmonės esą nori autentiškų, o ne klaidinančių ir tik erdvę užpildančių istorijų.
„Facebook“ astovai teigė girdėję, kad žmonės ypač nori matyti mažiau rašinių su antraštėmis, kurios iš esmės parašytos tik patraukti dėmesį, taigi sulaukti daugiau paspaudimų. Tokiose antraštėse esą sąmoningai neskelbiama jokia esminė informacija, jos klaidina, verčia atsidaryti rašinį ir rasti atsakymą. Ten pat buvo pateikta keletas pavyzdžių: „Pažvelgusi po pagalvėlėmis ant savo sofos ir pamačiusi TAI… buvau ŠOKIRUOTA!“, „Prieš eidamas miegoti jis įdėjo česnakų į savo batus – sunku patikėti, kas tuomet nutiko“, „Šuo lojo ant pašto pasiuntinio – jo reakcija buvo neįkainojama”.
Kompanijos darbuotojų komanda, įvertinusi dešimtis tūkstančių antraščių, išskyrė frazes, kurios dažnai vartojamos tokiose antraštėse ir nepasitaiko kitose. Tai padėjo sukurti specialų filtrą ir sistemą, kuri tam tikrų tinklalapių rašinius automatiškai nustumia į naujienų srauto apačią.
Portalas „Vox“ savo ruožtu pasiūlė kitokią išeitį – ne filtruoti pavadinimus, nes rašinių autoriams bus sunku suprasti, kaip savo antrašte įtikti socialiniam tinklui ir patraukti skaitytojų dėmesį, o tiesiog juos perrašyti. Bent jau tų rašinių, kurie sulaukia daugiausiai dėmesio.
Profesionalai konkuruoja su mėgėjais
Interneto žiniasklaidos asociacijos pirmininkė Aistė Žilinskienė neskuba smerkti žurnalistų dėl tokių antraščių. Pašnekovės žodžiais, šiais laikais jiems tenka tuo pačiu metu savo darbu konkuruoti su tūkstančiais pranešimų, kuriuos rengia ir skleidžia ne tik konkurentai, bet ir žinomi visuomenės veikėjai, politikai, ekonomistai, šou pasaulio atstovai, galų gale – eiliniai piliečiai socialiniuose tinkluose, tinklaraščiuose, savo informacinėse svetainėse.
Kartu asociacijos vadovė pažymi, kad šioje situacijoje ant svarstyklių lėkštelių dedami nelygiaverčiai dalykai: „žurnalisto profesionaliai parašytas tekstas, kuriame atspindimos visų polemizuojančių pusių nuomonės, kuriame išaiškinami teisės aktai, pateikiami specialistų vertinimai, šiandien konkuruoja ir su bičiulių, draugų parašytomis subjektyviomis asmeninėmis nuomonėmis be faktinės informacijos surinkimo, nuomonių įvairovės užtikrinimo.“
Todėl, jos teigimu, žurnalistams dirbant tokiomis informacijos sklaidos sąlygomis antraštė lieka vienintele priemone gauti auditorijos dėmesio, priversti ją perskaityti nors keletą profesionaliai išgvildentų jam rūpinčių aktualijų.
„Dirbant tokiomis sąlygomis, žurnalistas yra priverstas ieškoti įvairiausių najienų pristatymo kampų, kad tik patrauktų skaitytoją susidomėti jam rūpimomis temomis giliau. Tam pasitelkiamos ir emocijos ir vaizdingumas“, – saprotauja A. Žilinskienė, bet kartu pabrėžia, jog „svarbiausia, kad žaidžiant antraštėmis skaitytojai nebūtų klaidinami“.
Pamiršo pasidažyti, bet atrodo puikiai!
Bent daliai Lietuvos žiniasklaidos panašios diskusijos apie klaidinančias, hiperbolizuotas, o kartais – tiesiog absurdiškai skambančias antraštes tikriausiai nė motais. Poetė Ilzė Butkutė prieš kurį laiką pasišaipė iš žurnalistų, savo paskyroje „Facebook“ pažėrusi klišinių frazių: „Šurmuliuoja pasiutpolkių mugė”, „Tai gresia visiems“, „Pamatyk avariją pirmas“, „Užminė seksualumo mįslę“, „Atsitvėrė tylos siena“, „Liemenėlei tarė ne“.
Realybė toli pralenkia kūrėjos išmonę. Tik pamiršk vieną dieną atsiversti kokį portalą ir nesužinosi, kad „sostinės klube šėlo klubinėtojai“, „neblaivioms vairuotojoms nesisekė pūsti“, „uostamiesčio gražuolės nepraleido progos atšvęsti savaitgalio pradžios“, „interneto sensaciją Liną Ramanauskienę pastebėjo ir užsienis“, „Į sceną užlipę „Radistai“ ne vieną merginą įkvėpė pasileisti plaukus“, „J. Leonavičiūtė įsisuko į keturių garsių vyrų glėbį“, „gražuolė E. Citovičiūtė pagaliau išsirinko, kur studijuoti“, „teniso diva ir futbolo žvaigždė stebėjo žaidžiantį Joną Valančiūną“, „Ž. Grigaitį ir jo žmoną nustebino netikėta žinia”, o vėliau „gražuolių kompanijoje „pagautas“ Ž. Grigaitis užminė naują mįslę”.
Žurnalistai uoliai registruoja žvaigždučių fotografijas, pavyzdžiui, „Egzotiškame Tailande I. Jurgelevičiūtė įsiamžino buitinėje seksualioje fotosesijoje“. Ypač tas slaptas: „A. Zuokas paviešino žmonos nuotrauką tiesiai iš lovos”, „Paviešintos 26-ąjį gimtadienį švenčiančios I. Puzaraitės vaikystės nuotraukos”, „Paviešinta „X Faktoriaus“ finalininkės M. Pundziūtės nuotrauka iš ligoninės“, „Paviešintos šokiruojančios M. Schaefer nuotraukos: lauke kone nuoga ir su vaiku ant rankų” (nejau negalima fotografuotis lauke, nuogai ir dar su vaiku?).
Žurnalistai taip pat tikrina, ar damos prieš išeidamos į viešumą nepamiršo kelių minučių praleisti prie veidrodžio (kur matyta, kad „gražuolė Martyno Tylos mylimoji Neringa Zeleniūtė į „Euroviziją“ atvyko užmiršusi pasidažyti“, „Simona Nainė gerbėjams pasirodė be makiažo“, „K. Krysko-Skambinė paviešino nuotrauką be makiažo“. Pasirodo, kad „neseniai pagimdžiusi R. Jampolskė puikiai atrodo ir be makiažo“ – nes šiaip moterys be makiažo juk atrodo baisiai, ar ne? O va „Maldyvuose atostogaujanti N. Scherzinger pasirodė su bikiniu ir be makiažo“, nors atostogos tam visai netinkamas laikas!
Bombos ir privalumai
Dar daugiau dėmesio skiriama biustams, iškirptėms, kelnaitėms, bikiniams ir panašiems reikalams. Ta pati „Kembridžo kunigaikštienė į Džeimso Bondo filmo premjerą atvyko be liemenėlės“. Būna ir blogiau – „B. Williso dukra Scout Los Andželo gatvėmis šlaistėsi be liemenėlės“. Priešingai nei Halle Berry, kuri „apsirengė perregimą palaidinę ir parodė liemenėlę“. Jei tik šios neužsisegsi, vis kokios bėdos sulauksi: „Teatro apdovanojimuose Salmos Hayek krūtinė virto per dekoltė kraštus”, „Pro M. Ward prijuostę sprūstančios krūtys nustelbė Padėkos dienos kalakutą“, „Šaltą rudens vakarą plonytė palaidinė vos sulaikė galingas Monikos Šalčiūtės krūtis“.
Kai vasarą stoja įvykių sausra, žurnalistai kviečia skaitytojus į gatves: „Sostinės veidai: net ir atvėsus vilnietės neišsižada trumpų šortų“, tik nepaaiškina, kas bendro tarp veidų ir šortų. „Gražuolė iš Rusijos: veidas tobulas, bet dar nematėte kai ko žemiau“ – tikriausiai šortų… Kad nebūtų perdėm vulgaru, žurnalistai prideda žiupsnelį poezijos: „Populiarėjančios Lietuvos „panteros“ seksualumo žiedai skleidėsi prie bibliotekos durų“, „Be palaidinės po švarkeliu į TV3 sezono atidarymą atvykusi Asta Valentaitė leido žvilgsniams smigti gilyn į bedugnę“, „Į Vitos Jakutienės galingą biustą smigo žvaigždžių fotografo žvilgsnis“, „Iš vandens kyšantis ledinis britės užpakaliukas prarijo žiūrinčių į ją žvilgsnius“. Dar kiek ir po apatiniais atsivers tikra juodoji skylė: „Žvilgsnius ryjanti iškirptė neleido atitraukti akių nuo N. Šiaudikytės biusto“.
Sykį skaitytojai sužinojo, kad „Simona Starkutė bikinį renkasi atsakingai“, o „neseniai kūdikio susilaukusi O. Pikul-Jasaitienė pasirodė su maudymuku“. Žiniasklaida paaiškina, ir kuo moterys vertingos pasaulyje: „Naujausioje asmenukėje Monika Šalčiūtė parodė visus savo figūros privalumus“, „Gundančios Indrės Burlinskaitės ir Gretos Lebedevos suknelės išryškino merginų privalumus“.
Istorijos apie bombas jau tapo Lietuvos žiniasklaidos folkloru: „Reklamos kūrėjai žada vėl susprogdinti seksualumo bombą“, „Seksualus nuotakos šokis susprogdino populiarumo bombą: Kim Kardashian antrininkė nustebino jaunikį karštu pasirodymu“. Galima ir įdomiau: „Tokio namie norėtų visos: 27-erių virtuvės šefas sprogdina internetą gamindamas beveik nuogas”, „Mantas Stonkus naujame savo šou „Kultas“ sprogdino parodijų bombą“. Bet ir pavojinga gyventi… Trumpai tariant, jei nesugalvoji pavadinimo, sprogdink bombas, visada pavyks.
Straipsnelis „Kėdainių „Nevėžio“ krepšininkams sėkmės linkėjo krematoriumas“, kurio dėl vietos stokos nepavyks pacituoti viso, įdėtas į sporto skyrelį – juk interviu su treneriu, Nesvarbu, kad kone du trečdalius sudaro sudaro reportažas iš minėtos įstaigos (įskaitant kainininką ir paslaugų aprašymą).
„Jau įvyko, tik mes dar nežinome“
Žiniasklaida mirga rašiniais apie atidarymus, pristatymus, koncertus ir panašius renginius, kurių pagrindinė vinis – kaip kas atrodė ir kokių svečių prisirinko. Kuo labiau renginys rimtesnis ir solidesnis, tuo daugiau eilučių ir nuotraukų skiriama, buitiškai tariant, skudurams: „Į paramos fondo pokylį susirinkę garbingi svečiai demonstravo stiliaus pojūtį“, „Kalėdiniame labdaros vakare elitas demonstravo prabangiausias sukneles ir kostiumus“, „Valdovų rūmuose ant raudonojo kilimo damos demonstravo vasarišką įdegį“, „Pas A. Jagelavičiūtę atvykę garsūs svečiai ypatingai paisė aprangos kodo“, „Danieliaus Bunkaus mylimoji Justina Stambrauskaitė labdaros vakare spinduliavo seksualumą“, „Monika Šalčiūtė filmo premjeroje nepaisė raudono kilimo etiketo“.
Įmantrios antraštės skirtos ne tik aukštuomenės gyvenimo kronikai. Kelios žinutės žemės ūkio ir gyvūnijos temomis: „Tamsioji trąšų pusė: savo kailiu patyrė, kuo visa tai gali baigtis“, „Lietuviškos vištos prarado laisvę“, „Persigando pamanęs, kad kamanė sugriešijo su karkvabaliu“, „Vis daugiau lietuvių supranta savo komplikuotą ryšį su pienu“, „Net jei braškių derlius džiugina, visko dar nežinote“ (akivaizdu – juk dar Antikoje Sokratas tvirtino „žinau, kad nieko nežinau“). Ir dar pora – vampyrų gerbėjams bei apokaliptiškai nusiteikusioms personoms: „Visuose namuose išdėliokite česnako skilteles – rezultatas nustebins“, „Perskaitę tai, daugiau niekada neišmesite svogūnų lukštų“ (tikriausiai pamenate pradžioje minėtus česnakus ir batus).
Štai daugiau pavyzdžių lyg pagal „Facebook“ formulę: „J. Carrey mylimosios laidotuvėse padarė kai ką ypatingo“, „Per savo vestuves nuotaka padarė tai, apie ką kitos nė nepagalvotų“, „Kanų liūtai: trys pokyčiai, kurie jau įvyko, tik mes dar nežinom“, „J. Jefimovos vaikinas nebeturi ką pasakyti“, „Etikos mokytoją žvilgsniais varstė už tai, ko ji negalėjo pakeisti“, „Iš nugaros fotografuojama gražuolė atsisuko. Tokio vaizdelio pamatyti niekas nesitikėjo“, „Pažiūrėkite į šią rusę ir nebekils jokių klausimų“, „Statybų košmaras: lietuvių daroma klaida, po kurios negelbsti nei validolis, nei aspirinas“, „Išvydę šiuos balkonus jūs tikrai apsiverksite” (apžiūrėjau – nė ašarėlės…), „Prancūzų buldogas „prabilo“ – tokio garso jūs dar negirdėjot“ (o iš kur jie žino, ką aš kada girdėjau?), „Po Naujųjų metų įsigaliojo įstatymai, kurie paveiks ir jus (nes juk dažniausiai įstatymai mums negalioja).
Vienas portalas ne taip seniai publikavo „istoriją, kurios Lietuvos rinktinės vartų sargas niekada nepasakoja komandos draugams“. Nieko tokio, kad nepasakoja, – komandos draugai galėjo paskaityti internete. Šią trumpą subjektyvią apžvalgą prasminga baigti antrašte, lyg specialiai parašyta filtrui: „Sunku tuo patikėti, bet būna ir taip: Kinijos oro uosto keleivis nustebino visko mačiusius“. O nieko nemačiusieji visai nenustebo 😉
Eglė Zicari
Pagrindinė nuotrauka – Wassim Loumi (Flickr)
Parašykite komentarą