Kodėl „Lufthansos‟ streikas kelia malonių prisiminimų

Kiefer/Flickr nuotr.

Kai ima streikuoti vienos didžiausių skrydžių bendrovių „Lufthansos‟ darbuotojai, dažnas griebiasi už galvos. Sakykime, pilotai ar skrydžių palydovai užsimano geresnių socialinių garantijų arba darbo sąlygų. Pradžiai – vienos dienos įspėjamasis streikas. Atšaukiama pora skrydžių Vilnius-Frankfurtas ir atgal. Vos pora pakilimų, o kažkas praleidžia verslo susitikimą Vokietijoje, kažkas praranda bilietą į kitą skrydį Azijon ir atostogas, kažkas nebespėja į draugo vestuves…

Apmaudu, pikta, brangu – panašių epitetų tiradą galime tęsti be galo. Man sykį per panašų streiką irgi vos „nenuplaukė‟ vienas svarbus renginys, bet – šlovė Europos Sąjungos (ES) taisyklėms! – bilietas kone paskutinę dieną visai nemokamai buvo pakeistas. Turiu pripažinti, į patogesnį skrydį ir be didelių mano pastangų, nors nervų ląstelių buvo paaukota nemažai.

Nežinia – iki paskutinės dienos

Prieš gerus porą metų, likus keturioms dienoms iki skrydžio iš Vokietijos, kur gyvenu, į Vilnių, sužinojau, kad jo gali visai nebūti. Buvau girdėjusi, kad „Lufthansos‟ pilotų profsąjunga „Vereinigung Cockpit‟, reikalaujanti paankstinti pensinį amžių, streikuos. Nesukau dėl to galvos, nes turėjau skristi su kita – pigesnių skrydžių bendrove „Germanwings‟. Tiesa, įsteigta tos pačios „Lufthansos‟. Bet juk tokios negandos, kaip atšaukti skrydžiai, vagystės, traumos ir ugnikalnio išsiveržimai nutinka kitiems, tik ne tau. O artėjant streiko pradžiai supratau, kad kolegos solidarizuosis ir kelias dienas taip pat reikalaus didesnių socialinių garantijų.

Nėriau į internetą – abiejų bendrovių tinklalapiuose mirgėjo ne tik įspėjimai apie streiką, bet ir patarimai, ką daryti keleiviams. Išsiaiškinau, kad „Germanwings‟ net per streiką skris daugeliu krypčių, tačiau būtent mano skrydis atšauktas (tokiais atvejais pakeiti nuomonę ir pradedi galvoti, kad visos negandos užgriūna būtent tave). Guostis nebent tai, kad buvau ne vienintelė nelaimėlė – atšaukė 3,8 tūkst. skrydžių, į kuriuos bilietus buvo nusipirkę 425 tūkst. žmonių.

Kita vertus, jei tokia minia įstrigs tarp žemės ir dangaus, ar labai kompanija rūpinsis manimi? Net jei Vilnių mirk griūk turiu pasiekti! Tereikia įveikti 1600 km, o neturiu kaip. Beveik kaip per Ejafjadlajokudlio spjaudymąsi pelenais. Pamenu, kaip ne vienas bičiulis tada vertėsi per galvą, ieškodamas kelių grįžti į Vilnių iš vienos ar kitos valstybės.

Priito Tammetso/Flickr nuotr.

Priito Tammetso/Flickr nuotr.

„Lufthansos‟ darbuotojų streikas kone prilygo ugnikalnio išsiveržimui, ir ne tik man. Pakanka įvertinti jos reikšmę oro transporto sektoriuje: didžiausios Europos oro linijos ir ketvirtos pasaulyje, 9-os pasaulyje – pagal keleivių skaičių ir 7-os – pagal keleivių nuskristų kilometrų skaičių. Tas streikas buvo bene ilgiausias kompanijos istorijoje, o Frankfurto (bazinio „Lufthansos‟) oro uosto, kuris yra 12-as pasaulyje ir 4-as Europoje pagal pagal keleivių srauto intensyvumą, istorijoje – trečias. Pirmą streiko dieną jis, paprastai pilnas į visas puses zujančių keliautojų ir darbuotojų, atrodė gūdžiai. Registracijos langeliai virto skrydžių keitimo langeliais, buvo siūlomi nemokami gėrimai ir užkandžiai.

Bemaž šimtas iš maždaug 5 400 pilotų – beje, vienų geriausiai apmokamų kompanijos darbuotojų, – nestreikavo, tad apie 500 skrydžių per dieną – dešimtadalis įprasto skaičiaus – vyko. Tai manęs nepaguodė, nes būtent maniškio (greičiausiai remiantis kiaulystės dėsniu) šiame sąraše nebuvo.

Bet kam ES yra prirašiusi pluoštus taisyklių, jei ne tokiems nelaimėliams? Gavau puikią progą patikrinti, kaip jos veikia. Kartu su bendra informacija apie streiką („Reuters‟ paskaičiavimais, jis kompanijai turėjo kainuoti apie 50 mln. eurų – maždaug šeštadalį ankstesnių metų pelno), iš karto buvo paskelbtas numatytų ir atšauktų skrydžių sąrašas. Ir „Lufthansos‟, ir „Germanwings‟ tinklalapiai mirgėjo patarimais keleiviams.

Vis tiek nori pakilti į orą – keisk skrydžio datą, net jei jau esi pasiekęs oro uostą ar praėjus atšauktojo laikui. Kad būtų paprasčiau, gali tai padaryti internetu. Jei keliauji tik Vokietijoje, galima rinktis geležinkelį, taip pat nemokamai gavus naują bilietą.

Tiesa, kaip visi procesai vyksta, savo kailiu neišbandžiau, – pakeisti skrydį pasirūpino kelionių agentūrai, kurios atsitiktinai (to paprastai nedarau) buvau paprašiusi nupirkti bilietą. Viskam sutvarkyti prireikė poros dienų ir kelių elektroninių laiškų agentūros darbuotojui, tad planų neteko keisti, nors dar išvakarėse nežinojau, ar krautis kuprinę.

Kompensacijos galima reikalauti visada

Anksčiau buvau susidūrusi su panašiomis ir, atrodytų, paprastesnėmis situacijomis, bet iš jų suktis nebuvo taip paprasta. Kartą su drauge pavėlavusios atskristi į Dubajų nespėjome į lėktuvą, kuris turėjo nugabenti į Katmandu. Mums tai turėjo kainuoti po gerus 200 dolerių – už tranzitinę vizą ir viešbutį. Mat, kaip netikėtai sužinojome oro uoste – kas skaito ilgus paaiškinimus smulkiomis raidelėmis bilieto apačioje? – skrydžių bendrovė už vėlavimą neatsakinga. Tuo pačiu maršrutu keliavusią švedę apėmė isterija. Mes dėl viso pikto pritilome ir kampe laukėme, kuo viskas baigsis. Nežinia, kuri taktika suveikė, bet oro linijų atstovai pasisiūlė už viską sumokėti.

Panašiomis aplinkybėmis buvau nakčiai įstrigusi Frankfurte, nes pirkau du atskirus bilietus, o ne vieną su persėdimu. O sykį kokias 15 minučių pavėlavęs lėktuvas vienos nakties skrydį iš Vilniaus į Kabulą, kur tuomet dirbau, ištęsė iki trijų dienų.

Todėl galima tik džiaugtis, kad ES šį bei tą sureguliuoja. Pavyzdžiui, ko gali tikėtis keleivis, jei jo skrydis atidedamas ar atšaukiamas arba nelieka vietos lėktuve, nes parduota per daug bilietų. Svarbiausia taisyklė – neskubėti išsikrauti lagaminų, bet prašyti pakeisti bilietą ir reikalauti kompensacijos. Ji ne visada priklauso, bet paprašyti juk nieko nekainuoja. O ar padengti jūsų nuostolius, tegul aiškinasi skraidintojai.

Eglė Digrytė

Norite šį tekstą publikuoti savo interneto svetainėje ar tinklaraštyje? Turite pastebėjimų šia tema ar norite pareikšti savo nuomonę? Rašykite mums elektroniniu adresu euroblogas.geras @ gmail.com. Komentarus siųskite lietuviškais rašmenimis, prisegtus kaip „Word“ ar pan. dokumentą.

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s

Galite naudoti bazinį HTML kodą. Jūsų el. pašto adresas nebus viešinamas.

Prenumeruokite šios diskusijos žinutes, naudodamiesi RSS

%d bloggers like this: